دستبند رزین چرم خوشنویسی

دستبند رزین چرم خوشنویسی

محصولی که در این قسمت قصد معرفی آن را داریم، دستبند دست ساز چرم رزین، با پلاک خوشنویسی میباشد. بند سرمه ای رنگ دستبند از چرم مصنوعی دوردوزی شده ساخته شده است. در قسمت میانی دستبند پلاک مستطیل شکلی از جنس برنج قرار گرفته و جمله ی ” این هم بگذرد” بصورت خوشنویسی در زیر سطح رزینی کار نقش بسته است. این دستبند دارای بند ساعتی قابل تنظیم بوده و استفاده از چرم تیره رنگ در کنار رزین، این کار را به گزینه ای موردپسند خانم ها و آقایان تبدیل ساخته است.

 

استفاده از چرم در ایران قدمتی چند هزارساله دارد و ایرانیان از دیرباز از چرم برای تهیه ی ضروریات خود استفاده میکردند. محصولات چرمی از جمله مواردی هستند که علاوه بر خانم ها، آقایان را به سمت خود جلب میکنند و زیورآلات چرمی گزینه ای مناسب برای آقایان علاقه مند به شمار می آیند. چرم ماده ای طبیعی، بادوام و منطعف است که از پوست خام جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. فرآیند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی خام و از طریق واکنش پلیمریزاسیون تولید میشود. چرم مصنوعی یک محصول پلاستیکی شبیه به چرم می باشد و ترکیبی از یک لایه روکش و یک لایه اسفنج است که بر روی پارچه پوشیده می شود. این محصول از لحاظ ظاهر و احساس مانند چرم طبیعی بوده و دارای رنگ و الگو های متنوعی می باشد. از چرم مصنوعی در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی، روکش مبل و صندلی، ساخت انواع کیف و کفش و… استفاده میشود. استفاده از چرم مصنوعی علاوه بر دارا بودن کیفیت و قیمت مناسب، گامی اصولی در جهت حفظ محیط زیست به شمار می آید‌.

 

این دستبند با ظاهر شکیل و پلاک خوشنویسی، گزینه ای مناسب برای انواع پوشش بوده، و همچنین هدیه ای برازنده میباشد.

خرید محصول

دستبند رزین طرح ابروباد

دستبند رزین طرح ابروباد

محصولی که در اینجا برای شما عزیزان ارائه شده است دستبند دست ساز رزین طرح ابرو باد میباشد. مهره های آبرنگی شفاف و سفید رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته و به پلاک مستطیل شکلی از جنس فلز برنج متصل شده اند. داخل پلاک با رزین و درجات متنوعی از رنگ آبی، سفید و سیاه به شکل زیبایی طراحی شده است که یادآور امواج دریا و یا آسمان ابری و طوفانی می باشد. وجود رنگ های آرامش بخش و نیز درخشندگی مهره ها در کنار رزین، بر جلوه و جذابیت کار افزوده اند. این دستبند دارای بند قابل تنظیم بوده و موردپسند خانم ها میباشد. تمام این ویژگی ها در کنار طرح خاص و منحصربه فرد نقش بسته در پلاک دستبند، این کار را به گزینه ای زیبا بعنوان زیور دستان شما و یا عزیزانتان تبدیل کرده است.

 

زیورآلات کشف شده از زمان ایران باستان امروزه در نقاط بسیاری از جهان چشم بینندگان را به خود خیره می کنند. این آثار هنری ارزشمند بیان کننده ی مهارت بالای جواهرسازان ایرانی در ساخت ابزار و اشیا تزئینی در طول ادوار مختلف تاریخ میباشند. زیورآلات همواره بعنوان جزئی از پوشش اقوام مختلف مطرح بوده است. انسان کهن در ابتدا برای زینت و آراستگی خود از الگوهایی که در طبیعت مشاهده میکرد استفاده می نمود.قدیمی ترین زیورآلات کشف شده توسط انسان، صدف هایی با قدمت حدود۱۱۰ هزار سال میباشند که به طور مصنوعی سوراخ شده و احتمالا در یک رشته به مهم اتصال یافته و به مضامین مختلف مورداستفاده قرار میگرفته اند. در طی سالیان از انواع مواد، سنگ و مهره ها، فلزات و … به منظور ساخت جواههرات استفاده شده است. زیورآلات رزینی گونه ای جدیدتر از این دست هستند که با قابلیت تنوع پذیری و جذابیت بالا، طرفداران بسیاری را از سنین و گروه های مختلف به سمت خود جذب کرده اند.

خرید محصول

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه سرخابی

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه سرخابی

محصول ارائه شده در اینجا برای شما هنردوستان عزیز، جاشمعی تک شمعی ویترای، طرح سنتی میباشد.

ابعاد این جاشمعی ۱۳×۷×۷ سانتی متر است. پایه ی جا شمعی از جنس چوب روس بوده و دارای یک جای شمع گرد میباشد. قسمت نقاشی شده ی کار صفحه ی شیشه ای مستطیل شکلی بوده که در پای چوبی فیکس شده است.هنرمند سطح شیشه ای کار را به زیبایی و ظرافت به سبک سنتی طراحی کرده و با استفاده از رنگ های گرم و متنوع آن را رنگ آمیزی نموده است.

همچنین پایه ی چوبی کار به رنگ سرخابی، رنگ آمیزی شده است.

با قرار دادن این کار در محیط تاریک و روشن کردن شمع، بر اثر بازتاب نور شمع از داخل شیشه ی نقاشی شده، طرح بسیارزیبایی از کار روی دیوار و محیط نقش میبندد و حس آرامش بخشی را به شما عزیزان هدیه میکند.

 

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه در شکل امروزی خود، به وسیله ی خمیرهای دورگیر و رنگ های مخصوص ویترای انجام میشود. توسط خمیر روی شیشه و ظروف مختلف طرح دلخواه رسم شده و داخل کار توسط رنگ ویترای، رنگ آمیزی میشود.

رنگ های ویترای گونه ای مخصوص از رنگ ها با کاربرد خاص میباشند. این رنگها به دو گروه بر پایه آب و بر پایه تینر تقسیم میشوند‌. گروه اول بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن، نیازمند حرارت دیدن در کوره هستند بنابراین زیاد رایج نیستند. گروه دوم بعد از استفاده باید در جای خشک و ثابت قرار گرفته تا خشک شوند. پس از خشک شدن رنگ ها فیکس شده و با شستشو از بین نمیروند. همچنین رنگ های ویترای شفاف بوده و قابلیت ترکیب با یکدیگر و ساخت رنگ های جدید را دارند.

 

 

این اثر با طرحی زیبا و سبکی بریع، میتواند تزئینی زیبا برای منزل شما و یا هدیه ای مناسب برای دوستانتان باشد.

خرید محصول

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه سبز

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه سبز

محصولی که در این قسمت برای شما عزیزان ارائه شده است، جاشمعی تک شمعی ویترای، طرح سنتی میباشد.

ایعاد این جاشمعی ۱۳×۷×۷ سانتی متر است. پایه ی جاشمعی از جنس چوب روس بوده و دارای یک جای شمع گرد میباشد.قسمت نقاشی شده ی کار صفحه ی شیشه ای مستطیل شکلی بوده که در پایه ی چوبی فیکس شده است.

هنرمند با ظرافت و دقت سطح شیشه ای را به سبک سنتی طراحی کرده و با استفاده از رنگ های گرم و شاد، آن را رنگ آمیزی کرده است.

همچنین پایه چوبی کار به رنگ سبز، رنگ آمیزی شده است.

با قرار دادن کار در محیط تاریک و روشن کردن شمع، بر اثر بازتاب نور شمع از داخل شیشه ی نقاشی شده، طرح بسیار زیبایی از کار روی دیوار و محیط نقش میبندد که حس آرامش بخشی را به شما عزیزان هدیه میکند.

 

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه در شکل امروزی خود، به وسیله ی خمیرهای دورگیر و رنگ های مخصوص ویترای انجام میشود. توسط خمیر روی شیشه و ظروف مختلف طرح دلخواه رسم شده و داخل کار توسط رنگ ویترای، رنگ آمیزی میشود.

رنگ های ویترای گونه ای مخصوص از رنگ ها با کاربرد خاص میباشند. این رنگها به دو گروه بر پایه آب و بر پایه تینر تقسیم میشوند‌. گروه اول بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن، نیازمند حرارت دیدن در کوره هستند بنابراین زیاد رایج نیستند. گروه دوم بعد از استفاده باید در جای خشک و ثابت قرار گرفته تا خشک شوند. پس از خشک شدن رنگ ها فیکس شده و با شستشو از بین نمیروند. همچنین رنگ های ویترای شفاف بوده و قابلیت ترکیب با یکدیگر و ساخت رنگ های جدید را دارند.

 

 

این اثر با طرحی زیبا و سبکی بدیع، میتواند تزئینی زیبا برای منزل شما و یا هدیه ای مناسب برای دوستانتان باشد.

خرید محصول

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه قهوه ای

جاشمعی تک شمعی ویترای طرح سنتی پایه قهوه ای

محصول ارائه شده در اینجا برای شما هنردوستان عزیز، جاشمعی تک شمعی ویترای، طرح سنتی میباشد.

ابعاد این جاشمعی ۱۳×۷×۷ سانتی متر است. پایه ی جا شمعی از جنس چوب روس بوده و دارای یک جای شمع گرد میباشد. قسمت نقاشی شده ی کار صفحه ی شیشه ای مستطیل شکلی بوده که در پای چوبی فیکس شده است.هنرمند سطح شیشه ای کار را به زیبایی و ظرافت به سبک سنتی طراحی کرده و با استفاده از رنگ های گرم و متنوع آن را رنگ آمیزی نموده است.

همچنین پایه ی چوبی کار به رنگ قهوه ای، رنگ آمیزی شده است.

با قرار دادن این کار در محیط تاریک و روشن کردن شمع، بر اثر بازتاب نور شمع از داخل شیشه ی نقاشی شده، طرح بسیارزیبایی از کار روی دیوار و محیط نقش میبندد و حس آرامش بخشی را به شما عزیزان هدیه میکند.

 

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه در شکل امروزی خود، به وسیله ی خمیرهای دورگیر و رنگ های مخصوص ویترای انجام میشود. توسط خمیر روی شیشه و ظروف مختلف طرح دلخواه رسم شده و داخل کار توسط رنگ ویترای، رنگ آمیزی میشود.

رنگ های ویترای گونه ای مخصوص از رنگ ها با کاربرد خاص میباشند. این رنگها به دو گروه بر پایه آب و بر پایه تینر تقسیم میشوند‌. گروه اول بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن، نیازمند حرارت دیدن در کوره هستند بنابراین زیاد رایج نیستند. گروه دوم بعد از استفاده باید در جای خشک و ثابت قرار گرفته تا خشک شوند. پس از خشک شدن رنگ ها فیکس شده و با شستشو از بین نمیروند. همچنین رنگ های ویترای شفاف بوده و قابلیت ترکیب با یکدیگر و ساخت رنگ های جدید را دارند.

 

 

این اثر با طرحی زیبا و سبکی بریع، میتواند تزئینی زیبا برای منزل شما و یا هدیه ای مناسب برای دوستانتان باشد .

خرید محصول

جاشمعی دوشمعی ویترای طرح کاکتوس

جاشمعی دوشمعی ویترای طرح کاکتوس

محصول ارائه شده در این قسمت جاشمعی دو شمعی ویترای، طرح کاکتوس میباشد.

ابعاد این جاشمعی ۲۰×۱۵×۷ سانتی متر است.

پایه ی جاشمعی از جنس چوب روس بوده و دارای دو جای شمع گرد میباشد. قسمت نقاشی شده ی کار صفحه ی شیشه ای مستطیل شکلی بوده که در پایه ی چوبی فیکس شده است. هنرمند ویترای، سطح شیشه ای را به دقت و ظرافت با طرح های فانتزی از کاکتوس نقش بندی کرده و داخل کار را با استفاده از رنگ های متنوع رنگ آمیزی نموده است.

همچنین پایه ی چوبی کار به رنگ سبز رنگ آمیزی شده است.

با قرار دادن این کار در محیط تاریک و روشن کردن شمع، بر اثر بازتاب نور شمع از داخل شیشه ی نقاشی شده، طرح بسیارزیبایی از کار روی دیوار و محیط نقش میبندد و حس آرامش بخشی را به شما عزیزان هدیه میکند.

 

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه در شکل امروزی خود، به وسیله ی خمیرهای دورگیر و رنگ های مخصوص ویترای انجام میشود. توسط خمیر روی شیشه و ظروف مختلف طرح دلخواه رسم شده و داخل کار توسط رنگ ویترای، رنگ آمیزی میشود.

رنگ های ویترای گونه ای مخصوص از رنگ ها با کاربرد خاص میباشند. این رنگها به دو گروه بر پایه آب و بر پایه تینر تقسیم میشوند‌. گروه اول بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن، نیازمند حرارت دیدن در کوره هستند بنابراین زیاد رایج نیستند. گروه دوم بعد از استفاده باید در جای خشک و ثابت قرار گرفته تا خشک شوند. پس از خشک شدن رنگ ها فیکس شده و با شستشو از بین نمیروند. همچنین رنگ های ویترای شفاف بوده و قابلیت ترکیب با یکدیگر و ساخت رنگ های جدید را دارند.

 

این اثر با طرحی زیبا و سبکی بریع، میتواند تزئینی زیبا برای منزل شما و یا هدیه ای مناسب برای دوستانتان باشد.

خرید محصول

سفالگری

سفالگری

سفالگری هنر ساخت ظروف و اشیاء و به محصول تولید شده سفال می گویند .
مشهور ترین ظروف سفالی ساخته شده کوزه و پیاله هستند .
سفال از دوران اولیه آسان و در دسترس تولید می شود و رایج ترین ظروف مصرفی بشر قبل از شیشه از جنس سفال است که به منظور نگهداری مواد غذایی به کار می رفته است .

سفال از خاک مخصوصی به نام خاک رس تهیه می شود که هرچه ذرات خاک ، ریز تر باشند آن خاک ، مرغوب تر است .

قدمت سفالگری در ایران به 10 هزار سال پیش بر میگردد . با گذشت زمان ظروف سازه گلی تحت تاثیر هنر دست هنرمندان از ارزش بالایی برخوردار شد .هنرمندان با کشیدن اشکال گوناگون که رایج ترین آنها بز کوهی ، اسب ، خورشید و اشکال هندسی بوده به زیبایی ظروف می افزایند .
در دوره ی سلجوقیان استفاده از لعاب زرین فام یا هفت رنگ تحول دیگری در ظروف سفالی ایجاد کرد .
قدیمی ترین ظروف سالی منقوش کشف شده و همچینید قدیمی ترین چرخ سفال گری و کوره ی پخت سفال مربوط به ایران است . گناباد ، شهرضا اصفهان ، میبد یزد ، لالجین همدان ، سیلک کاشان و جویبار مازندران ارزنده ترین سفال های ایران را تولید می کنند و بسته به نوع مواد اولیه ، رنگ و طرح ، آثار هر کدام از این شهر ها متفاوت از یکدیگر و دیدنی هستند .

تولید سفال به دو صورت انجام می گیرد

1 . به صورت دستی که خود به سه نوع پینچ یا انگشتی ، اسلب یا ورقه ای ، کویل یا فیتیله ای تقسیم می شود

2 . با چرخ سفالگری

پیچ یا انگشتی : سفالگر با انگشت شصت خود توده ی گل را در کف دست چرخانده و به آن شکل می دهد .

اسلب یا ورقه ای : با استفاده از وردنه صفحات گلی درست کرده و بعد از این که کمی سفت شد ، دو ورقه را با ابزار خراش داده و به یکدیگر متصل می کنند و شکل دلخواه را پدید می آورند .

کویل یا فیتیله ای : ابتدا یک تکه گل را با توجه به اندازه کار برای کف کار روی سطح صاف قرار داده و سپس گل هار را به حالت فیتیله ای در آورده و روی یکدیگر می گذارند . برای بهتر چسبیدن فتیله ها سطح آن را خراش داده و به گلابه آغشته می کنند و تا انتهای کار پیش می روند .

عمده ترین تولید کنندان سفال زنان بوده اند که با ازدواج و ورود به محیط زندگی جدید هنر خود را گسترش می دادند .

فواید گل سفالگری برای پوست

دست زدن به گل سفالگری و خاک رس بسیار برای پوست مفید می باشد . سفالگری باعث ایجاد روحیه لطیف در شما می گردد. فعالیتی لذت بخش برای اوقات فراغت شماست ، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود .
تولید آثار هنری گوناگون و زیبای سفالی باعث ایجاد اعتماد به نفس در شما می گردد . با فروش محصولات سفالی دست ساز خود می توانید سبک کاری راه بیاندازید .

Woodcarving

منبت کاری

منبت کاری هنر برای کنده کاری روی چوب است . این هنر در حدود 1500 سال قدمت دارد .

منبت کاری جنبه ی تزیینی دارد و برای زیبا سازی اجسام چوبی از جمله ، مبلمان ، تخت خواب تابلو های چوبی و … به کار می رود . هنرمند خوش ذوق نقوش زیبایی را که در نظر دارد بر روی چوب می تراشد .

مهمترین ویژگی منبت کاری برجسته بودن نقوش بر روی کار است .

چوب اولیه ی برای این کار را از درختان جنگلی ، عناب ، بلوط ، گردو ، گلابی و شمشاد تهیه می شود .

چوب مورد استفاده در این کار باید دارای بافتی فشرده و یکدست باشد تا بتواند استحکام خود را حفظ نماید .

اولین استاد و هنرمند در این هنر استاد حسن ترک که به حسن جوانی معروف است در تهران این حرفه را آموخت و سپس در کارگاهی کوچک ، شروع به گرفتن سفارش منبت کاری بر روی مبلمان کرد .

پس از مدتی عده ی زیادی از جوانان برای آموزش این هنر به نزد ایشان می روند تا حدی که حرفه ی اصلی 20000 ملایری را این شغل شکل می دهد و این شهر را به پایتخت مبل و منبت ایران و شهر ملی منبت کاری تبدیل می کند . این هنر زیبا به غیر از ملایر در اصفهان و گلپایگان نیز رواج دارد .

برای دیدن مشهور ترین و قدیمی ترین منبت کاری های ایران می توانید سری به مسجد جامع شیخ عتیق شیراز بزنید و از دیدن نقش های هنری این مسجد لذت ببرید .

نحوه ی ایجاد نقش ها در این هنر چگونه است ؟

در آغاز کار طرح اولیه را بر روی چوب طراحی می کشند یا کمی از چوب را می کنند ، سپس با تراشیدن چوب های اضافی نقش را به صورت برجسته در می آورند و در نهایت با سوهان کار را صیقل می دهند و هنر چشم نواز خود را به نمایش می گذارند .

دستگاه گلیم بافی

گلیم و گلیم بافی

گلیم بافی یکی از هنر های دیرین ایران زمین است . بسیاری از ایرانیان طرفدار این هنر و زیبایی های آن هستند . همچنین این هنر توانسته است نظر بسیاری از توریست ها را به خود جلب کند .

علت علاقه مردم به گلیم تنوع رنگ  طرح و جنس آن است ، که در طی حدود 8000 سال به این شکل در آمده است . گلیم دارای نقش هایی برگرفته از فرهنگ هر منطقه و خلاقیت افرادی است که گلیم بافی می کنند . برای گلیم بافی از الیاف حیوانات و نباتات استفاده می شود . گلیم بافان گلیم را بر روی دار های عمودی و افقی می بافند .

به دلیل این که گلیم با الیاف حیوانات و نباتات بافته می شود و به این دلیل که این مواد فساد پذیر هستند ، تعدادتعداد نمونه هایی که ازگلیم های دوران باستان موجود است بسیار کم است .
مبداء و منشاء گلیم بافی در ایران باستان زنجان است ، به همین دلیل امروزه گلیم بافی از بهترین صنایع دستی استان زنجان به شمار می رود .

از نمونه های معروف گلیم می توان موارد زیر را نام برد

1 . گلیم ایل شاهسون

معروف ترین دستبافته ی ایل شاهسون گلیم ظریفی به نام سوماک است . در این گلیم از شکل های هندسی شکسته با رنگ های ملایم استفاده می شود و تقریبا نمی توان دو گلیم از این نوع را یافت که رنگ و شکل یکسانی داشته باشد .

2 . گلیم هریس

هریس یکی از مهمترین مراکز گلیم بافی در ایران است . در حاشیه ی این گلیم برای جلوگیری از بید زدگی از پشم بز استفاده می شود .

3 . گلیم لری

گلیم های قوم لر از مرغوب ترین گلیم هاست . این نوع گلیم ها بیشتر به کمک رنگ های سفید ، سبز ، آبی و سیاه بافته می شوند .

4 . بلوچ

گلیم بلوچ از بافت های راه راه شکل گرفته و در هر ردیف آن می توان طرح ها و رنگ های متفاوتی را دید.

5 . گلیم خمسه

خمسه نشان دهنده ی یکپارچگی پنج ایل شیراز است . در میان این پنج ایل ، دو ایل عرب ، دو ایل ترک و دو ایل فارس هستند .

6 . سنه

سنه نام قدیمی سنندج است ، گلیم های سنه ظرافت بسیار بالایی دارند .طرح اثر این گلیم ها طرح هراتی آمیخته را طرح بوته ای و خط های مورب است .

7 . قشقایی

به دلیل این که گلیم بافی این گلیم ها در زمان اطراق یا در زمان کوچ انجام می شود ، این گلیم ها طرح و رنگ جذاب و زیبایی دارند . نقوش هندسی همانند هشت ضلعی ، تصاویر بز ، آهو و طاووس  بخش اصلی طرح های این گلیم را تشکیل می دهند .

8 . زرند

این گلیم درساوه و زرند بافته می شود و دارای بافت های چاکدار کوچک است .

9 . گلیم ترکمن

از مهمترین ویژگی های این گلیم می توان به محکم و سبک بودن آن اشاره کرد . ترکمن ها در گلیم بافی طرح های خود را بر اساس نقش طبقه بندی می کنند و آن ها را به شکل هشت وجهی و شش وجهی نقش می دهند .

10 . افشار

گلیم بفی در این گلیم به این صورت است که در آن از نقش های گل ستاره ای استفاده می شود . طرح های مخصوص این گلیم معمولا با تعداد زیادی ستاره بر روی زمینه ای با رنگ تیره است .

11 . گلیم مدرن

گلیم مدرن

به گلیم هایی که اکثرا دارای خطوطی راه راه هستند گلیم مدرن گفته می شود این گلیم ها در طرح ها و رنگ های گوناگون تولید می شوند و روز به روز بیشتر مورد توجه مردم عادی و توریست ها قرار می گیرند .
گلیم مدرن یکی از پر فروش ترین دستبافته های دکوراسیون مدرن است .

شیوه های گلیم بافی در ایران

گلیم

شیوه ی پود گذاری

در این شیوه تنها از چله (تار) و پود برای بافت گلیم استفاده می کنند .گلیم بافی در این شیوه به این صورت است که پود های رنگارنگ را از زیر و روی رشته های تار عبور می دهند و با تغییر رنگ های پود نقش های گلیم را نمایان می کنند . به همین دلیل هر دو روی این گلیم صاف و همرنگ است .

شیوه ی پود پیچی

در این شیوه علاوه بر تار و پود معمولی ، از پودی نازک در بافت استفاده می شود و در واقع پود به حالت پیچش از میان نخ های تار عبور می کند . این شیوه ی گلیم بافی که بسیاری از صاحب نظران آن را حد واسط بین گلیم  فرش می دانند در واقع آخرین منزلگاه گلیم بافی و آ غاز فرش بافی است .

گیوه ی خاکستری

گیوه دوزی

از زمان پیدایش بشر انسان به دنبال رفع نیاز های خویش بوده است و یکی از این نیاز ها محافظت از پاهاست .
گیوه یکی از ابزار های محافظت از پا بوده که پیشینه ی آن در ایران به 1000 سال پیش بر می گردد .

با گذشت زمان تغییراتی در شکل و ساختمان گیوه به وجود آمده و شکل امروزی آن حدود 300 سال قدمت دارد.
گیوه پاپوشی از جنس نخ پنبه ای یا ابریشم است که کفه ی آن از لاستیک یا چرم ساخته می شود.
بسیار بادوام ، سبک و راحت بوده و قابلیت شست و شو دارد این پاپوش از طبی ترین و استاندارد ترین کفش های ایران شناخته شده است و به خاطر نوع خاص دوخت و طراحی آن لنگه به لنگه نمی شود و پای چپ و راست ندارد و همچنین قابلیت ترمیم دارد.

به دلیل نوع بافت آن باعث احساس خنکی در پا می شود که برای مناطق با آب و هوای گرم و خشک و همچنین برای استفاده در فصول گرم سال بسیار مناسب است .

گیوه در کدام استان ها تولید می شود ؟

در حال حاضر استان های کردستان ، ایلام ، چهار محال و بختیاری ، زنجان ، کرمانشاه و استان مرکزی (شهر سنجان) به تولید این کفش مشغول هستند و یکی از سوغاتی های با ارزش این استان ها به شمار می رود .

مراحل تولید

این پاپوش به صورت کاملا رسمی و در چهار مرحله ی چرم سازی ، رویه بافی ،  تخت کشی و گیوه دوزی ( مونتاژ ) تولید می شود .
دارای دو قسمت رویه و کفی است که رویه ی آن توسط زنان ، از نخ پنبه ای یا ابریشم ، به وسیله ی سوزن های بزرگ به نام جوالدوز بافته می شود .
رویه خود به سه قسمت دور گیوه ، رویه ی گیوه و دم گیر یا شیرازه تقسیم شده که هر قسمت توسط یک زن بافته شده در انتها به یکدیگر متصل می شود .

کفه ی آن به دست مردان و با استفاده از چرم تهیه می شود که البته امروزه بیشتر از لاستیک ( تایر خودرو ) برای تهیه ی کفه استفاده می شود.
در برخی موارد برای جلوگیری از نفوذ آب به درون گیوه کفی آن را سریشم آغشته می کنند که برای مصارف کشاورزی و باغبانی مناسب تر است. پس از آن رویه و کفه را با نخ موم زده به یکدیگر متصل می کنند .

تولید یک جفت گیوه حدود دو روز زمان می برد .
گیوه ی مردانه معمولا به رنگ سفید و گیوه ی زنانه را با نخ های رنگی می بافند .

گیوه زنانهدر قسمت کف و نوک گیوه از  نری خشک شده گاو استفاده می کنند که رنگ استخوانی دارد و در قسمت زیرین رویه از موی بز استفاده می کنند که دیده نمی شود . گاهی چرم های رنگی را به رویه رو دوزی می کنند ، که زیبایی آن را چندین برابر می کند .

رقابت گیوه و کفش های امروزی

متاسفانه با وجود کفش های ارزان و تنوع زیاد آن ها استفاده از این پاپوش بسیار کم شده است و تعداد کارگاه های گیوه دوزی رو به کاهش است و بیشتر محصولات این کار گاه ها توسط مسافران به عنوان سوغات خریداری می شود .
البته امروزه مردم شهرنشین علاقه ی زیادی به استفاده از گیوه نشان می دهند .